Trainer

Mila de Koning

Datum

30 augustus 2017

Prijs

€ 550 Inclusief trainingsmateriaal en btw.


Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15
1016 DB Amsterdam

Voorwaarden

Voor iedereen die last heeft van angstgevoelens. We kijken vooraf of deze benadering bij jou past.

 

Meer informatie

We helpen je graag verder met je vragen via ons contactformulier.

Alle data op een rij Aanmelden

Augustus - oktober 2017

Data: woensdagavonden 30 augustus, 6, 13, 20, 27 september, 11, 18 en 25 oktober 2017.
4 oktober van 16:30 tot 21:30 uur.
Tijd: 19:00 - 21:30 uur

Inhoud van de training

Heb jij dat ook, dat er wel eens het koude zweet uitbreekt, je hartkloppingen krijgt, je oren suizen? Alles komt op je af. Je gedachten tollen over elkaar heen of het wordt juist helemaal zwart. Misschien zie je overal tegenop. Een feestje, vakantie. Soms zelfs gewoon met de trein reizen of bij een vriend op bezoek. Of je bent altijd maar bezig met wat er mis kan gaan en kunt dat niet loslaten. Ook dat is een vorm van angst.

Als ik nu paniek voel kan ik rustig blijven en dan is het meestal zo weer voorbij. Voorheen zou het dan mijn hele dag verpesten.

Je bent niet de enige

Jaarlijks krijgt ruim acht procent van de Nederlanders problemen met angst. 1,1 miljoen Nederlanders hebben last van een angststoornis volgens onderzoek. Angst komt daarmee veel vaker voor dan depressie of overspanning. Dus een ding is zeker: je bent niet de enige.

De prijs van angst

Waarschijnlijk kosten je klachten veel energie. Angst vraagt voortdurend om aandacht: kijk maar eens hoe vaak op de dag denken en handelen in het teken staan van je angstgevoelens. Je bent bezig met altijd maar vooruit kijken, of altijd maar moeilijke situaties vermijden. Of je leidt een 'dubbelleven': van buiten doe je je anders voor dan hoe je je van binnen voelt. Ook dat kost energie. Angst staat ontspannen leven in de weg. Dit gaat ten koste van veel genieten en plezier.

Ik heb geleerd dat angst bij het leven hoort en dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Het gekke is dat dat enorm helpt.

Het hoeft niet altijd zo te zijn

Misschien heb je al eens met een professional over je klachten gesproken. Dan weet je ook dat het vervelende gevoel niet direct te vermijden is. Wat we wel kunnen oefenen is makkelijker en realistischer met het gevoel omgaan. Hierdoor hoeft het niet zo groot te worden. Bovendien kan het makkelijker verdwijnen.

Acceptatie

Dat is wat we in deze cursus oefenen: het angstgevoel open tegemoet treden. We staan daarbij niet met lege handen, want mindfulness biedt een stevige basis waardoor je je kunt blijven realiseren: ik ben niet mijn angst.

Mindfulness is een benadering die bewezen effect heeft op angst. Duizenden mensen hebben er al profijt bij gehad. In deze cursus leer je op een andere manier met angst omgaan, zodat:

  • het je minder in de weg staat om je leven te leiden zoals je dat wilt;
  • je meer kwaliteit ervaart in de momenten van alledag;
  • je meer innerlijke ruimte en vrijheid ervaart en meer van het leven kunt genieten;
  • je er minder last van hebt;
  • de angst minder een probleem voor je is.

Programma

Oefenen in het omgaan met angst

Deze achtweekse training bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Iedere sessie heeft een thema. Voor dit programma zijn aan de standaard mindfulnesstraining specifieke oefeningen voor het omgaan met angst toegevoegd. Ook de theoretische aspecten zijn meer toegespitst op de angstproblematiek.

Je leert over ontstaan en werking van de angstreflex en hoe je deze het best tegemoet kan treden. Daarnaast leer je om het denken vanaf een zekere afstand te observeren en om contact te maken met het lichaam. Je krijgt enkele stevige ankers aangereikt waartoe je op moeilijke momenten je toevlucht kunt nemen. Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen binnen een groep van gelijkgestemden.

Tijdsinvestering

Zoals bij iedere mindfulnesstraining is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag. In een werkmap en via de audiotracks ontvang je verdere toelichting over de thema’s en de oefeningen.

Onderzoek

Het CvM wil mindfulness zo goed toepassen voor mensen met kwetsbaarheden. We willen ook laten zien dat onze trainingen werken. Vandaar dat we de training Mindfulness voor mensen met angst evalueren, in samenwerking met de Universiteit van Maastricht. We vragen je om daaraan deel te nemen. Deelname behelst het invullen van een vragenlijst vooraf en na de training. Ditzelfde vragen we aan mensen die op de wachtlijst staan om in de toekomst deze training te volgen. Met je medewerking help je deze training te verbeteren. Alle gegevens worden met privacy behandeld. Je trainers krijgen de gegevens niet te zien.

Ik heb geleerd mijn angsten in de ogen te kijken in plaats van er van weg te willen. En toen bleken ze helemaal niet zo eng.

Voor wie

Voor iedereen die last heeft van angstgevoelens, zich daar in het dagelijks leven ook door belemmerd voelt, en bereid is te onderzoeken wat mindfulnesstraining hierbij aan inzichten en verzachting kan brengen. De training is echter niet bedoeld voor mensen die acute nood ervaren. In dat geval past een individuele behandeling beter. We kijken vooraf of deze benadering bij jou past. Als een andere benadering effectiever lijkt, dan adviseren we je hierover dienovereenkomstig.

Ontmoet de trainer

  • 7 portret Mila DSC0097zw
    Mila de Koning

    Mindfulnesstrainer

    Mila de Koning

    Mila (1966) is jaren werkzaam geweest in de gezondheidszorg, vooral in de GGZ in verschillende functies, waaronder als verpleegkundige / sociotherapeut, docent en preventiewerker en projectleider. Sinds 2011 richt zij zich helemaal op mindfulness.

    ‘Via de mindfulness is er een verbinding tussen mijn persoonlijke interesse en passie en mijn werk gekomen, een training waarbij de reguliere gezondheidszorg eindelijk de kracht van meditatie heeft ontdekt en effectief bevonden. Ik geef al jaren mindfulness training, workshops en coaching aan verschillende doelgroepen. Zo geef ik ook een speciale mindfulness training aan mensen met angstklachten, aan artsen en aan hulpverleners. Nog steeds geef ik de training met veel passie en plezier. Het geven van de training doe ik met recht met hart en ziel.

    Daarnaast ben ik verbonden aan het Centrum voor Mindfulness als hoofddocent aan de opleiding tot mindfulness trainer en geef ik supervisie aan mindfulness trainers.

    Mindfulness heeft mij persoonlijk meer rust en ontspanning in mijn (hectische) bestaan gegeven. Waar ik voorheen soms het gevoel had geleefd te worden en bekneld dreigde te raken tussen mijn verschillende werkrollen, huishouden en het moederen over 2, nog kleine, kinderen ben ik nu meer gewaar van de rust in mijn dag, de momenten die ik met aandacht creëer en ik volledig aanwezig ben bij dat wat ik doe. Hierdoor ben ik in staat meer te genieten en in het midden van alle drukte de stilte met mij mee te nemen. Ik zie mindfulness als een groot cadeau en het mooiste is dat je het jezelf kan geven.