Trainer

Engel Nieborg

Datum

Prijs

€ 550
Inclusief trainingsmateriaal en btw.

Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15
1016 DB Amsterdam

Voorwaarden

Iedereen kan meedoen.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kun je bellen met Engel Nieborg: (06) 1267 6423.

Alle data op een rij Aanmelden

Inhoud van de opleiding

Ben je vaker down dan je zou willen?

Zie je regelmatig op tegen de komende dag? Denk je dat jouw leven zwaarder is dan nodig? Ontbreekt het je vaak aan zin en energie, zonder dat daarvoor een duidelijke reden is? Je hebt soms moeite om in beweging te komen. Dingen die je hoort of waarneemt krijgen snel een somber oordeel of verwachting mee. En als je erover nadenkt, dan komt dit vaak voor; het vormt een ondertoon in je leven.

Ik heb geleerd rust te nemen, stil te staan bij wat ik ervaar. Meer controle over mijn gevoelens gekregen, hoe gek ook door ze niet te onderdrukken en te negeren. Daardoor meer vrijheid, minder het gevoel dat iets me overkomt

Je bent niet de enige

Jaarlijks hebben minstens honderdduizend Nederlanders last van somberheid. Lang niet iedereen vraagt hulp. Veel mensen blijven gewoon functioneren, terwijl ze wel veel emotionele problemen ervaren en zich minder vitaal voelen. Somberheid bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van hun leven. Veel levens worden verstoord door chronische somberheid (ofwel ‘dysthymie‘). Dus een ding is zeker: je bent niet de enige.

Wat is somberheid?

Iedereen is wel eens bedrukt of lusteloos. Periodes waarin je nergens zin in hebt en het allemaal niet zo hoeft, wisselen af met meer neutrale of vrolijker periodes. Dat is natuurlijk. Stemmingswisselingen zijn normaal.
Ook kennen we allemaal tobberige of verdrietige periodes naar aanleiding van lastige gebeurtenissen; op het werk, in relaties of in verband met de gezondheid. Ook dat is normaal.

Ik ben altijd van het praten, maar ik merk, dat dat juist hetgeen is wat mij ervan weerhoudt te voelen. Ik vond het “lotgenoten” contact heel waardevol, fijn de ervaringen van anderen te horen. Meer inzicht gekregen in mechanismen van denken en gedrag.

Daarnaast kennen veel mensen periodes van somberheid die langer aanhouden en niet volledig tot enkele gebeurtenissen zijn terug te leiden. Je bent niet echt depressief (met zijn allesbepalende gedachten en gevoelens) maar er is wel een gedeprimeerde kleuring bij veel wat je doet, met bijbehorend verlies aan energie. Er zijn veel momenten dat je liever op de bank of in bed zou blijven dan in actie te komen. Dit alles is draaglijk en meestal zet je je er wel weer overheen. Maar toch ontstaat er vaak een rouwrandje om de dag. Je vraagt je af of dat wel nodig is; er zijn immers onvoldoende redenen om je te voelen zoals je je voelt.

Mindfulness en somberheid

Misschien heb je al eens met een professional over je klachten gesproken. Je loopt al langer met deze gevoelens en gedachten rond. En daarmee met de vraag: kan het ook anders?
Het antwoord is: ja, maar op een andere manier dan je wellicht denkt.

Mindfulness begint met het erkennen van wat er is. In plaats van gevoelens en gedachten te bevechten en te vermijden, oefenen we om ze open tegemoet te treden, te onderzoeken en de relatie die je met je gevoelens en gedachten hebt te veranderen, ze minder als feiten te zien en de invloed die gedachten en gevoelens op je denken, voelen en gedrag hebben te verminderen en minder lang te laten duren.

Mindfulnesstraining is een benadering die bewezen effect heeft op somberheid en depressie. Vele mensen hebben er profijt bij gehad. Het doel van deze training is dat je leert hoe somberheid en zwaarmoedigheid zich kunnen aandienen en hoe je ze het best tegemoet kunt treden.
Je leert op een andere manier met somberheid omgaan, zodat:

  • somberheid je minder in de weg staat om je leven te leiden zoals je dat wilt;
  • je meer innerlijke ruimte en vrijheid ervaart waardoor de momenten van alledag meer kwaliteit krijgen.

Daarnaast krijg je ankers aangereikt die je kunt gebruiken op moeilijke momenten.

Programma

Leren door te doen

Deze training volgt globaal de opbouw van de mindfulnesstraining MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) en bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Iedere sessie heeft een thema. Er zijn specifieke oefeningen en educatieve elementen over stemming aan toegevoegd. Je leert hoe somberheid en zwaarmoedigheid zich kunnen aandienen, in verschillende vormen (lichaam, denken, emoties). Je leert hoe je deze kunt herkennen en ze het best tegemoet kunt treden. Daarnaast krijg je ankers aangereikt die je kunt gebruiken op moeilijke momenten.

Tijdsinvestering

Zoals bij iedere mindfulnesstraining is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag. In een werkmap en via de audiotracks ontvang je verdere toelichting over de thema’s en de oefeningen.

In mindfulness een middel gevonden om afstand te nemen van de stroom van gedachten en reflexen waarin ik schiet in spanningsvolle tijden. Hierdoor kan ik stilstaan bij wat er in mij omgaat en wat belangrijk voor mij is.

Voor wie

Voor iedereen die langdurig last heeft van somberheid, lusteloosheid of neerslachtigheid. In jargon wordt ook wel van ‘dysthymie’ gesproken. We bekijken vooraf of deze benadering bij jou past. Deze mindfulnesstraining is niet voor mensen met ernstige klachten, bijvoorbeeld als je actueel last hebt van depressies. In dat geval is ons advies om contact te zoeken met een individueel behandelaar, zoals een arts of psycholoog.

Ontmoet de trainer

  • engel nieborg150x150
    Engel Nieborg

    Klinisch psycholoog, psychotherapeut en mindfulnesstrainer

    Engel Nieborg

    Tot mijn pensioen was ik als klinisch psycholoog/psychotherapeut werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg. Ik gaf daar individuele en groepstherapie aan mensen met diverse problemen met name angst, depressie en persoonlijkheidsproblemen. Daarnaast ben ik supervisor gedragstherapie en groepstherapie voor studenten in opleiding. De laatste jaren (7) heb ik gewerkt bij het zorgprogramma angst van de polikliniek van GGzIn Geest.

    Na mijn opleiding tot mindfulnesstrainer heb ik vele mindfulness groepen binnen de ggz geleid. Mindfulness bood mij een structuur waarbinnen ik mijn al lang bestaande interesse in meditatie, oosterse en westerse filosofie kon integreren in mijn functioneren als psycholoog/psychotherapeut. Ik vind MF een waardevolle aanvulling op overige behandelingen, omdat het in feite heel praktisch is en deelnemers duidelijke handvatten geeft voor inzicht in en omgaan met zichzelf.

    Wat mij aanspreekt in mindfulness is de open houding, zonder dogma’s, bewust worden hoe wij geneigd zijn vanuit een vast patroon van denken, voelen en gedragen te reageren op de gebeurtenissen in ons leven, wat op zijn beurt weer van invloed is op de kwaliteit van ons denken, voelen en gedrag.

    Mindfulness heeft mij zelf meer bewust gemaakt van alle “riedels” in mijn hoofd, die kunnen leiden tot gepieker. Ik herken die riedels nu sneller en heb door te oefenen meer handvatten gekregen hier mee om te gaan. Er blijft nu tijd over om van allerlei zaken meer te genieten. Dankzij mindfulness kan ik beter omgaan met allerlei gebeurtenissen als werk, vriendschappen, relaties, smartphones en andere, leuke uitdagende activiteiten. Het lukt me beter om niet meteen op alles in te gaan, maar om tijd te nemen om prikkels op te merken en te beslissen wat ik er werkelijk mee wil.