Docenten

Vele docenten

Datum

21-23 augustus 2017

Prijs

Passe-partout voor drie dagen: 295 euro.
Dagpas: 125 euro.
Lunch is altijd inbegrepen.


Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15, Amsterdam

Voor trainers

Deze workshop is open voor alle mindfulness- en compassietrainers, van welke opleiding of categorie dan ook. En ook voor trainers in opleiding.

De publieksdialoog op dinsdagavond 22 augustus is van 19 -21:30 uur.

Meer informatie

We helpen je graag verder met je vragen via ons contactformulier.

Alle data op een rij

Augustus 2017

21-23 augustus 2017 Passe-partout
Tijden: van 10:00 tot 17:30.

Aanmelden

Augustus 2017

21 augustus 2017 Dagpas
Tijden: van 10:00 tot 17:30.

Aanmelden

Augustus 2017

22 augustus 2017 Dagpas
Tijden: van 10:00 tot 17:30.

Aanmelden

Augustus 2017

23 augustus 2017 Dagpas
Tijden: van 10:00 tot 17:30.

Aanmelden


Inhoud en programma

Drie dagen inspiratie

  • Verdiep je trainerschap door inspirerende lezingen.
  • Verrijk je vak in 20 creatieve workshops.
  • Vernieuw je aanbod met nieuwe invalshoeken (chronische pijn, kwetsbaarheden, positieve psychologie)
  • Ontwikkel mindfulness op nieuwe gebieden: onderwijs, zorg en bedrijfsleven.
  • Mindfulness 2.0: vernieuwen zonder verlies essentie?
De trainer centraal

Mindfulnesstrainers werken meestal heel zelfstandig. Je bent gericht op het neerzetten van een waardevolle en effectieve training. Dat vraag veel. Daarom biedt de zomerschool inspiratie en voeding voor je trainerschap.

COME TO THE EDGE!
Come to the edge.
We might fall.
Come to the edge.
It's too high!
COME TO THE EDGE!
And they came,
and he pushed,
And they flew.
– Christopher Logue

En buiten jouw trainingsruimte ontwikkelt het veld zich snel. Er zijn nieuwe inzichten vanuit compassie en positieve psychologie. En nieuwe trainingen, bijvoorbeeld voor op de werkvloer en in het klaslokaal; in het ziekenhuis en op internet.

Kortom: wat beweegt er allemaal? En wat is er nog meer mogelijk binnen, naast of na MBSR/MBCT-training? Tijdens de zomerschool kijk je over de rand zonder de verbinding met de essentie te verliezen.

Rebecca Crane en Don McCown, internationaal hoog aangeschreven onderzoekers naar mindfulness en het trainersvak, zetten kern en kracht van het trainerschap uiteen in twee prikkelende lezingen. En in 20 workshops verkennen inspirerende docenten en trainers de innovaties aan de “growing edges” van de mindfulnesstraining.

Verdiep je inzicht in het trainersvak en word je bewust van de nieuwe ontwikkelingen!

Kern en kracht van de trainer

Rebecca Crane - Mindfulness in the Mainstream: navigating with integrity

Mindfulness training is becoming increasingly accessible to everyday people in the mainstream. We can begin to imagine the possibility that on a societal level embedding mindfulness practice into everyday life could become recognised and promoted as a pragmatic way to support wellbeing - in similar ways to how physical exercise is perceived. This emerging interest and engagement with contemplative practices in mainstream culture and institutions holds great promise. The promise that wisdom and compassion become more readily accessible to us – both individually and collectively.  There are though particular sensitivities related to bringing contemplative practices into the mainstream. How do we meet the implementation challenge of enabling the accessibility whilst supporting the integrity of the approach? How do we ensure that teachers are well prepared to guide others in mindfulness? What ethical issues need consideration when bringing practices that emerged in religious contexts into the secular mainstream? How does this emerging field skilfully navigate the tensions inherent in mainstreaming an approach that involves a paradigm shift to mainstream frameworks for understanding human experience? How do we do the work of ‘mainstreaming’ language and approach whilst also retaining the essential and unique elements of the foundations on which mindfulness-based programmes rest?
The talk will review empirical and practice based work in these areas in relation to developments that support integrity and ethical understanding, the work of training teachers, of assessing teacher competence, and of implementing mindfulness-based programmes, and will consider challenges and questions for the field in the future.

Rebecca Crane (UK), pionier uit de Engelse MBCT-wereld, spreekt over de kracht van de essentie in de almaar toenemende variatie van mindfulnesstrainingen in nieuwe contexten.

Biografie

Rebecca Crane PhD directs the Centre for Mindfulness Research and Practice at Bangor University and has played a leading role in developing its training and research programme since it was founded in 2001. She teaches and trains internationally in both Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Her research and publications focus on how the evidence on mindfulness-based interventions can be implemented with integrity into practice settings. She has written Mindfulness-Based Cognitive Therapy Distinctive Features 2017, co-authored Mindfulness-Based Cognitive Therapy with People at Risk of Suicide, 2017 and is a Principle Fellow with the Higher Education Academy.


Atmospherics: Reaching Another Level in Mindfulness-Based Teaching

In developing as teachers, it is after we have settled in to the core skills—working with the group, delivering informational content, guiding practices, and inquiring into participants’ experiences—that our real becoming begins. Whether consciously or not, we steep in the atmosphere of the classroom again and again. We are touched and moved by the transformations we witness in individuals and ourselves, and also by the whole environment in which it happens. As we learn to bring our attention to the atmosphere in the room, we begin to connect to our practice of mindfulness teaching in new and different ways.

This talk will explore the radical, embodied perspectives on our core skills that we gain from this shift of attention. We will explore the concept of atmosphere from a range of viewpoints, to better understand the kind of knowing we have from inside the community of the class. We become instruments that measure the unmeasurable. We know more than we can say—and we can choose to act from that knowledge. Most important is to consider how this experience of communion, of community, sends teachers and participants into the world beyond the classroom as potential catalysts for reshaping the small and large communities to which they belong. Perhaps good teaching really can change the world.

Donald McCown (USA) van het Thomas Jefferson Medical College (Philadelphia) en auteur van het nieuwe boek Resources for Teaching Mindfulness legt uit hoe je de kern van je didactiek kunt versterken

Biografie

Donald McCown, PhD, is Associate Professor of Health and Co-Director of the Center for Contemplative Studies at West Chester University. Over the past two decades, he has taught mindfulness-based interventions at Thomas Jefferson University, Won Institute of Graduate Studies, and in the post-graduate program in Family Therapy at Council for Relationships. He is primary author of Teaching Mindfulness: A practical guide for clinicians and educators and New World Mindfulness: From the Founding Fathers, Emerson, and Thoreau to Your Personal Practice; author of The Ethical Space of the Mindfulness-Based Interventions, and primary editor of Resources for Teaching Mindfulness: An International Handbook.

Growing Edges: verdieping en verbreding

De Zomerschool kent 20 gevarieerde en inspirerende workshops die je helpen je trainerschap te verdiepen en te verbreden. Kijk hieronder in het schema of klik hier voor om naar de pagina met het volledige overzicht te gaan.

Mindfulness 2.0: voorbij MBSR of niet?

Publieksdialoog

Op dinsdagavond 22 augustus gaan Don McCown (USA), Rebecca Crane (UK), Björn Prins (B) en Rob Brandsma (NL) in dialoog over de toekomst van mindfulness. Thema’s zijn:

  • Is mindfulness een eenmalige training of een levensstijl?
  • Moet compassie worden geïntegreerd?
  • Is mindfulness een middel of een doel. Een geloof of een praktijk?
  • Laat je de kwaliteit van de MBSR los als je andere elementen inbouwt?

Gespreksleider: Eveline Brand, journalist en mindfulnesstrainer.

Programma Summerschool 21-23 augustus

  Maandag   Dinsdag   Woensdag  
  Parallel 1 (zaal 1) Parallel 2 (zaal 4) Parallel 1 Parallel 2 Parallel 1 Parallel 2
09:30-11:00 1. Givers burn-out: hoe voorkom je dat je jezelf leeg geeft als trainer/hulpverlener? – Mila de Koning, Marga Gooren 2. Waaraan moet een goede leeromgeving voor mindfulness voldoen? – Rob Brandsma 7. mindfulness voor mensen met een ernstige ziekte - Maria van Balen 8. Werken met de zeven houdingskwaliteiten - Barbara Doeleman 13. Hartkwaliteiten in het trainerschap – Karin Rekvelt 14. Mindfulness in Organisaties: belofte of bedrog? - Wibo Koole
11:00-11:30 PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE
11:30-13:00 3. Mindfulness en compassie bij ingrijpende lichamelijke klachten - Ingrid van den Hout 4. Mindfulness en ADD: aandachtstraining voor een aandachtstoornis – Susan Bögels 9. Mindfulness voor ouderen: wat kan voor hen betekenen en hoe bied je het aan? – Franca Warmenhoven 10. 'Mindfulness is goed voor alles’: over feiten, fictie, mythes en essentie van mindfulness – Koert van der Velde 15. Vervolg na de mindfulnesstraining: wat bied je aan? – Rhoda Schuling 16. Zonder voorgesprek geen training! – Mila de Koning
13.00-14.00 LUNCH LUNCH LUNCH LUNCH LUNCH LUNCH
14:00-15:30 Keynote Rebecca Crane – Implementing mindfulness in other contexts Keynote Don McCown – Teaching Mindfulness 17. Mindfulness en het lichaam: de nieuwe yoga – Johan Noorloos 18. Mindfulness voor kwetsbare mensen in de samenleving: hoe bereiken we ze - Huub de Weerd en Marga Conijn
15:30-16:00 PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE PAUZE
16:00-17:00 5. Mindfulness en emotieregulatie: van therapie naar training - Monique Veerkamp. 6. MINDFULNESS IN HET ONDERWIJS, BIJ DE JEUGD IS ALLES ANDERS - George Langenberg 11. Mindfulness Based Emotional Intelligence, een nieuwe training - Robert Bridgeman 12. De kracht van het trainerschap – Johan Tinge 19. Versterk je training door positieve psychologie – Matthijs Steeneveld 20. Hoe zelfcompassie het trainerschap kan versterken – Erik van den Brink
17:30-19:30     PAUZE PAUZE AFSLUITING MET BORREL  
19:30-21:00     Mindfulness 2.0: voorbij de MBSR? Crane, Brandsma, McCowen, Prins - Brandt