chevron-rightcloseVergrootglas search

Begin dit jaar verscheen het boek Mindgym van mindfulness- en compassietrainer Wouter de Jong.

Met behulp van Mindgym volg je in 12 weken een work-out voor je geest. De ondertitel van het boek luidt: in 12 weken meer focus, rust én energie. Het boek is opgedeeld in drie delen: aandacht, compassiekracht en geluksvaardigheid. Wouter maakt een mooie combinatie van inzichten, achtergronden en oefeningen uit de mindfulness, compassietraining en positieve psychologie.

Het hele boek ademt sporten. Elk hoofdstuk begint met een warming-up (theorie), gevolgd door de training (oefeningen) en een cooling down (reflectie). In deze mentale sportschool kies je je trainingsprogramma op maat. De light training biedt oefeningen die je kunt verweven in je dagelijks leven. Als je voor de mediumvariant kiest, zijn er audioracks waarmee je kunt oefenen. De intensieve training vraagt een half uur tot drie kwartier per dag.

Vooraf geeft Wouter de lezer mee: “Bij mindgym is het belangrijk dat je alleen vertrouwt op je eigen ervaringen en intuïtie. Stap niet in de valkuil dat je denkt dat alles in boeken te lezen is. Kennis is nog geen ervaring. Je dient je ervaring in je op te nemen om de diepere waarde van de oefeningen te (h)erkennen. Als je een doktersrecept op je nachtkastje legt en het alleen leest, word je er ook niet beter van. Als je geen tijd hebt, bedenk dan dat de gemiddelde Nederlander per dag drie uur en vier minuten voor de televisie of achter de laptop zit. Dat is een heel jaar beeldscherm turen in elke acht jaar van je leven. En wat is belangrijker voor je: meer kwaliteit van leven of op de hoogte zijn van je Facebookvrienden?”

Hiermee is elk excuus bij voorbaat onderuit gehaald. Het boek is duidelijk met veel humor geschreven. Pakkende voorbeelden en anekdotes maken het boek, ook voor de doorgewinterde mindfulnesstrainer, een feest om te lezen.

Auteur: Nienke Heijbroek, mindfulnesstrainer

Vind je deze informatie interessant? Deel dit artikel.