Inhoud van de opleiding

Mindfulnesstrainingen hebben een stevige plaats verworven op veel terreinen: persoonlijke ontwikkeling, werk, gezondheidszorg, opvoeding, leiderschap. In deze korte opleiding leer je over de basisvaardigheden van een mindfulnesstrainer.

Je leert snel een aantal tools om aan te bieden als trainer voor de groep. Meekijkend vanachter de schermen krijg je een beeld van hoe ingenieus de achtweekse training in elkaar zit.

Wat leer je?

In deze opleiding leer je:

  • over mindfulness als uitgangspunt om gemakkelijker met obstakels om te gaan en milder in het leven te staan;
  • over de drie werkvormen van mindfulnesstraining: beoefening (meditatie), enquiry en educatie;
  • over logische structuur en leercurve van de achtweekse training als traject;
  • aandachtsoefeningen en meditaties begeleiden;
  • de basisvaardigheden voor het nabespreken oefenervaringen (enquiry);
  • de belangrijkste educatieve thema’s van MBSR (waaronder stresseducatie);
  • op yoga gebaseerde aandachtige bewegingsoefeningen ervaren en begeleiden;
  • mindful communicatie oefenen en toepassen;
  • inzicht te krijgen in mindfulness als een handvat tot transformatie van lijdensvolle patronen;
  • over belang en belichaming van vriendelijkheid en compassie in mindfulnesstraining;
  • wat je als trainer persoonlijk meebrengt naar de groep en hoe je als trainer goed voor jezelf kunt zorgen.

Ik heb dieper inzicht gekregen in mindfulness als manier van leven. Mindfulness zit in mijn hoofd, mijn lijf en in mijn hart, dat maakt dat ik de principes ook kan en wil overdragen aan anderen.

Resultaten

Na het afronden van dit opleidingsdeel heb je kennis van en geoefend met de basisvaardigheden van het mindfulness-trainerschap: begeleiden van oefeningen, enquiry en educatie. Daarnaast heb je je verder ontwikkeld in de verpersoonlijking van mindfulness (embodiment).
Je begrijpt structuur en werkzame ingrediënten van MBSR en andere MBI’s. Je kunt zelfstandig werken met elementen uit de training in een eigen praktijk.

Aansluiting op de vervolgopleiding

De basisopleiding biedt toegang tot de vervolgopleiding tot mindfulnesstrainer en vormt samen hiermee een complete vorming tot mindfulnesstrainer. Voor de vervolgopleiding geldt wel een aparte aanmeldings- en intakeprocedure.

Programma

Leren door te doen

Leren door te doen, is het motto van de opleiding. Dit vind je terug in de opbouw van het curriculum. De opleiding start met het begeleiden van oefeningen, de dialoog met de groep (enquiry), het werken met educatieve thema’s. Ondertussen worden structuur en elementen van de MBSR/MBCT doorgewerkt.

Tijdsinvestering

Looptijd: twee tot vier maanden,
Studiebelasting: 52 contacturen, 36 studie-uren

Cursusmateriaal

Vanuit de opleiding wordt een werkmap en cd-set aangeboden.
Zelf dien je het volgende aan te schaffen:

  • Mindfulness Basisboek, kennis, achtergrond en toepassing (€ 34,99) van Rob Brandsma
  • Mindfulness Praktijkboek, vaardigheden voor trainers (€ 39,99) van Rob Brandsma
  • Gezond leven met mindfulness (€ 32,95) van Jon Kabat-Zinn (Engelse titel: Full Catastrophe Living. Ook te gebruiken, de oudere Nederlandse uitgave genaamd Handboek Meditatief Ontspannen.)
Alle informatie als PDF downloaden

Alle informatie over deze opleiding is ook beschikbaar als PDF: Basisopleiding tot Mindfulnesstrainer

Basis trainersopleiding als intensive?

Lees meer over de voor en nadelen van dit format

Voor wie

De basisopleiding staat open voor iedereen die mindfulnesstrainer wil worden en aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • je hebt zelf als deelnemer een mindfulnesstraining MBSR/MBCT gevolgd;
  • je hebt de motivatie om je persoonlijke passie voor mindfulness in professioneel trainerschap uit te dragen;
  • je bent opgeleid op HBO+ niveau of hebt gelijkwaardig werk- en denkniveau;
  • je hebt ervaring in het werken met mensen in een werkveld gericht op persoonlijke ontwikkeling.
  • je hebt minimaal een half jaar dagelijkse meditatiebeoefening (in de tradities inzichtmeditatie, zen of dzogchen).

Ik heb ontdekt hoe rijk de mindfulnesstraining is als ontwikkelingstraject… een rijkheid die ik, toen ik zelf begon, wel aanvoelde maar niet helder kon doorzien. Deze opleiding heeft hierin inzicht gebracht.

Praktische info

Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15, Amsterdam

Prijs

1.480 euro (incl. werkmap en excl. Boeken). De opleiding is vrijgesteld van btw.

Voorwaarden

Lees de Algemene Voorwaarden. Bij deze opleiding is van toepassing de klachtenregeling van het CvM.

Certificering

Het certificaat van deze opleiding biedt voldoende opleidingsuren voor aanmelding bij de beroepsverenigingen VVM en Categorie 2 van de VMBN. Lees meer over de toelatingsvoorwaarden Categorie 2 VMBN.

Accreditatie

Deze opleiding is geaccrediteerd door de verenigingen van de volgende beroepen: psychiaters, psychologen, gedragstherapeuten, pedagogen, psychologen A&O en A&G, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, beroepscoaches, maatschappelijk werkers, sociaal agogen en ggz-agogen. Ga voor meer naar veelgestelde vragen.

Meer informatie

Ga voor meer naar veelgestelde vragen, mail ons via het contactformulier of bel  met hoofddocent Rob Brandsma: 020 6651765.

De stappen na je aanmelding

Je ontvangt direct een bevestigingsmail. Daarna wordt je aanmelding beoordeeld en volgt eventueel verzoek tot nadere informatie of intakegesprek. Dan volgt inschrijving. Je ontvangt hierover een brief, die tevens bevat: algemene voorwaarden, verdere informatie en factuur. Met betaling geef je te kennen akkoord te zijn met de voorwaarden en is je deelname definitief. Let op: voor de vervolgopleiding dien je je apart aan te melden, zie de pagina aldaar.

Ruim € 500 fiscaal voordeel

Als deze opleiding je beroepsuitoefening bevordert is hij in de meeste gevallen aftrekbaar als studiekosten. Met de drempel van € 250 en een belastingtarief van 42% is het fiscale voordeel € 517. Hierdoor betaal je effectief € 963.

Direct contact

Bel nu met hoofddocent Rob Brandsma: 020 6651765.

Alle data op een rij Aanmelden

Editie mei - juli 2017

- Vrijdagen en zaterdagen -
Data: vrijdag 19, zaterdag 20 mei, vrijdag 2, zaterdag 3, zaterdag 24, vrijdag 30 juni, vrijdag 7 en zaterdag 8 juli 2017
Tijd: 10:00 tot 17:30 uur
Plaatsen beschikbaar

Editie juli 2017 (Intensive)

- Intensive -
Data: maandag 3, dinsdag 4, woensdag 5, donderdag 6, maandag 10, dinsdag 11, woensdag 12 en donderdag 13 juli 2017
Tijd: 10:00 tot 17:30 uur
Lees meer over deze Intensive
Plaatsen beschikbaar

Editie september – oktober 2017

- Vrijdagen en zaterdagen -
Data: vrijdag 8, zaterdag 9, vrijdag 29, zaterdag 30 september, vrijdag 20, zaterdag 21, vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober 2017
Tijd: 10:00 tot 17:30 uur
Plaatsen beschikbaar

Editie november – december 2017

- Vrijdagen en zaterdagen -
Data: vrijdag 10, zaterdag 11, vrijdag 24, zaterdag 25 november, vrijdag 8, zaterdag 9, vrijdag 22 en zaterdag 23 december 2017
Tijd: 10:00 tot 17:30 uur
Plaatsen beschikbaar

Ontmoet de docenten

  • Rob Brandsma

    Directeur, psycholoog, pedagoog en mindfulnesstrainer

    Rob Brandsma

    Rob Brandsma is directeur van het Centrum voor Mindfulness. Hij is vooral geïnteresseerd in het benutten van mindfulness en compassie in de vele domeinen van het dagelijks leven en in het bijzonder de gezondheidszorg.

    Rob is hoofd van de Opleiding tot Mindfulnesstrainer. Hij is de auteur van een aantal publieksboeken over mindfulness voor het grote publiek zoals Beter nu en Elke dag meer mindfulness. Op het terrein van het trainersvak publiceerde hij de trilogie Mindfulness Basisboek, Mindfulness Praktijkboek en Mindfulness Trainingsboek. Het Praktijkboek is in een internationale editie verschenen onder de titel The Mindfulness Teaching Guide. Hij volgt geïnteresseerd het voortschrijdend wetenschappelijk inzicht in mindfulness en baseert daarop ook zijn werk als trainer en het ontwikkelen van nieuwe mindfulness-based interventies.

    Over zijn passie voor mindfulness en compassie zegt hij: 'Mindfulness stelt mij in staat om beter met uitdagingen en obstakels om te gaan en mij vaker te realiseren dat het hier en nu (bijna) altijd de beste plek is om te vertoeven. Het verrijkt mijn leven met inzicht, verwondering en mildheid. Het is een geschenk om dit ook in mijn werk te kunnen brengen.'

    Rob werkte eerder als preventiemedewerker in de verslavingszorg, als directeur van een organisatie voor gezondheidsvoorlichting, en in een eigen praktijk voor psychologische behandeling. Hij is niet praktiserend GZ-psycholoog, orthopedagoog en psycholoog NIP.

  • 7 portret Mila DSC0097zw
    Mila de Koning

    Mindfulnesstrainer

    Mila de Koning

    Mila (1966) is jaren werkzaam geweest in de gezondheidszorg, vooral in de GGZ in verschillende functies, waaronder als verpleegkundige / sociotherapeut, docent en preventiewerker en projectleider. Sinds 2011 richt zij zich helemaal op mindfulness.

    ‘Via de mindfulness is er een verbinding tussen mijn persoonlijke interesse en passie en mijn werk gekomen, een training waarbij de reguliere gezondheidszorg eindelijk de kracht van meditatie heeft ontdekt en effectief bevonden. Ik geef al jaren mindfulness training, workshops en coaching aan verschillende doelgroepen. Zo geef ik ook een speciale mindfulness training aan mensen met angstklachten, aan artsen en aan hulpverleners. Nog steeds geef ik de training met veel passie en plezier. Het geven van de training doe ik met recht met hart en ziel.

    Daarnaast ben ik verbonden aan het Centrum voor Mindfulness als hoofddocent aan de opleiding tot mindfulness trainer en geef ik supervisie aan mindfulness trainers.

    Mindfulness heeft mij persoonlijk meer rust en ontspanning in mijn (hectische) bestaan gegeven. Waar ik voorheen soms het gevoel had geleefd te worden en bekneld dreigde te raken tussen mijn verschillende werkrollen, huishouden en het moederen over 2, nog kleine, kinderen ben ik nu meer gewaar van de rust in mijn dag, de momenten die ik met aandacht creëer en ik volledig aanwezig ben bij dat wat ik doe. Hierdoor ben ik in staat meer te genieten en in het midden van alle drukte de stilte met mij mee te nemen. Ik zie mindfulness als een groot cadeau en het mooiste is dat je het jezelf kan geven.

  • George Langenberg4
    George Langenberg

    Mindfulnesstrainer, docent opleiding mindfulnesstrainer, docent .b en Mindfulkids

    George Langenberg

    “You need to let the little things that would ordinarily bore you suddenly thrill you,” zei kunstenaar Andy Warhol. Met andere woorden: kijk niet weg, want er is meer te ontdekken in het leven. Elke ervaring, prettig of onprettig, kun je doorvoelen. Voor mij betekent leven met aandacht –mindfulness- en meditatie dat ik bewuster in het leven sta en geniet, maar ook dat ik keuzevrijheid ervaar op stressvolle momenten. Ik sta zelf aan het roer, en niemand anders.

    Meditatie en mindfulness zijn vaardigheden die je kunnen helpen op lastige of spanningsvolle momenten. Mindfulness leert je ook om wat minder streng voor jezelf te zijn en dat je gewoon mag zijn zoals je bent. Het leert je dat het lichaam en de mind met elkaar verbonden zijn en hoe belangrijk het is om die relatie te onderhouden.

    Meditatie brengt mensen dichter bij zichzelf. Midden in de storm kan deze vaardigheid je helpen om te centreren wanneer je de balans dreigt te verliezen. De reikwijdte van deze beoefening is daarom misschien wel veel breder en dieper dan je in eerste instantie dacht. Hoe kunnen we samen dat landschap verkennen? Die open uitnodiging wil ik overbrengen aan de cursisten en aspirant-trainers in mijn trainingen en in de opleidingen waar ik als docent aan verbonden ben.

    In het Centrum voor Mindfulness geef ik als hoofddocent les in de Opleiding tot Mindfulnesstrainer voor Volwassenen, leid ik leraren op in de Opleiding tot Trainer MindfulKids en de Trainersopleiding .b. Samen met elkaar en van elkaar leren vind ik een van de mooiste dingen aan dit vak.

    Ik woon in Haarlem. Daar geef ik yogalessen en de achtweekse mindfulnesstraining op open inschrijving. Vanaf juli 2016 bied ik in mijn eigen praktijk voor lichaam en geest in mijn thuisstad ook acupunctuurbehandelingen aan.

    Meer info op: georgelangenberg.com

  • Karin Rekvelt

    Mindfulness- en compassie-trainer, docent opleiding mindfulnesstrainer

    Karin Rekvelt

    Sinds 1994 ben ik werkzaam als zelfstandig gevestigd psycholoog arbeid en gezondheid en heb ik mijn eigen bureau met dienstverlening aan verschillende beroepsgroepen zoals politie, justitie, instellingen voor gezondheidszorg en aan particulieren. Een belangrijke kern van mijn werkzaamheden is mensen leren omgaan met acute en chronische stress en de gevolgen hiervan.

    De waarde van meditatie begon ik in te zien tijdens een 10-daagse stilte retraite in 2005 bij Frits Koster. Het was voor mij verrassend te ervaren hoe in stilte, ervaringen en levensvragen zich aandienen en hoe antwoorden uit zichzelf ontstaan - alleen al door er ruimte aan te geven en ervoor open te staan. Sindsdien ben ik me gaan verdiepen in de boeddhistische psychologie en in verschillende meditatievormen, zoals inzichtmeditatie (vipassana) en kalmte- en concentratiemeditatie (shamatha).

    Sinds 2007 geef ik met veel voldoening de mindfulnesstraining, vooral omdat deelnemers leren om te pauzeren te midden van hun vaak drukke bezigheden, om vaker stil te staan bij hun eigen wijsheid, en met meer gemak leren omgaan met stressvolle ervaringen.

    Bij het Centrum voor Mindfulness geef ik les als hoofddocent aan de opleiding tot mindfulnesstrainer en geef ik de vervolgtrainingen compassie en kalmte- en concentratiemeditatie. Ik draag de missie van het centrum graag mede uit, omdat in de trainingen westerse en boeddhistische psychologie mooi samen komen.

    Meer informatie op: keyworks.nl

  • femke
    Femke Kok

    Mindfulnesstrainer

    Femke Kok

    Mindfulness betekent voor mij mezelf oefenen in helemaal aanwezig zijn op de plek waar ik ben; alles wat ik mee maak open tegemoet treden en toestaan te voelen wat ik erbij voel. Mindfulness-beoefening zorgt ervoor dat ik de directe ervaring kan beleven in elk moment, in wat ik doe of mee maak en dat ik daarmee meer voldoening en diepgang ervaar in de dingen die ik doe.

    Mijn naam is Femke Kok (1975). In 1998 ben ik afgestudeerd als klinisch psycholoog (UvA) en daarna heb ik de postdoctorale opleidingen gedaan tot GZ-psycholoog en psychotherapeut BIG. Ik werk sinds 1999 in een GGZ-instelling en daarnaast heb ik ook een eigen praktijk in Amsterdam, als psychotherapeut en coach.

    In mijn leven heeft meditatie een centrale plek. Ik heb me verdiept in het (Tibetaans) boeddhisme, en de afgelopen jaren steeds meer in mindfulness/vipassana. Ik ben enthousiast over de mogelijkheden in de Oosterse filosofie om de Westerse psychologie te verrijken en verbeteren. Dat is mijn passie en het onderwerp blijft me uitdagen en inspireren. Het heeft me persoonlijk veel gebracht en het heeft mijn werk in het begeleiden van anderen effectiever, liefdevoller en plezieriger gemaakt. Om mijn mindfulnessbeoefening te verdiepen en inspiratie te verversen doe ik regelmatig (stilte)retraites en cursussen op het gebied van mindfulness en compassie.

Veelgestelde vragen Naar alle veelgestelde vragen

  • Wat is de doelstelling van de opleiding eigenlijk?

    Doelstelling van de Opleiding tot Mindfulnesstrainer is om je op te leiden tot het zelfstandig aanbieden van mindfulnesstraining MBSR/MBCT aan groepen binnen het eigen veld van expertise. Je leert alle onderdelen die hiervoor nodig zijn, zoals:

    > de uitnodiging belichamen om (moeilijke) ervaringen, en de neiging tot reactiviteit daarbij, met mindfulness tegemoet te treden. De student kan deze uitnodiging ook vorm geven binnen het kader van MBSR/MBCT-trainerschap;
    > de voorwaarden tot deelname aan MBSR/MBCT toepassen, deelnemers daarbij screenen zowel als motiveren;
    > een leersetting bieden die veilig is (screening, begrenzing, zorg) en stimulerend (uitnodigend, motiverend, inspirerend);
    > de drie basiswerkvormen, oefening begeleiden, enquiry en educatie vaardig aanbieden;
    > de rol van centrale thema's als mindful movement (yoga), mindful communicatie, groepsdynamica, compassie en metta begrijpen en waar gewenst in de training toepassen;
    > zowel de westers- als de boeddhistisch psychologische basis van MBSR/MBCT begrijpen;
    > het bestaan en de waarde van varianten op MBSR/MBCT (Mindfulness-based Applicaties, MBA's) inschatten en er, indien gepast, kandidaten naar verwijzen;
    > het programma van hun MBSR/MBCT binnen verantwoorde marges aanpassen wanneer de specifieke leerbehoefte van een groep (vooraf), of wanneer het leermoment daar om vraagt (teaching from the moment);
    > het belang van de inzet van een veranderingsgerichte dan wel een acceptatiegerichte cliëntbenadering onderscheiden en kan hiertussen schakelen;
    > het eigen trainerschap blijvend onderhouden, inclusief de persoonlijke voeding, het zelfreflecterend vermogen en leeromgeving die daarbij horen;
    > vanuit een stevige persoonlijke basis een aandachtige levens- en werkhouding opbrengen.


    Hiermee vormt de opleiding een invulling van de missie van het Centrum voor Mindfulness, die immers is gericht op het ‘bijdragen aan de kwaliteit van leven en werken, opvoeding, onderwijs en gezondheid door de integratie van mindfulness in alle geledingen van de samenleving’.

     

  • Waarom bestaat de opleiding uit twee modules?

    Vroeger was hetzelfde traject gevat in een doorlopende leergang van een jaar. Dit had als voordeel dat je als groep leerlingen en docenten langere tijd bij elkaar blijft en elkaar beter leert kennen, kan begeleiden en ondersteunen. Maar er waren ook nadelen: voor veel mensen bleek, vooruitkijkend naar het vak van mindfulnesstrainer, commitment tot een volledige opleiding in een keer een grote stap. Daarnaast is een jaaropleiding weinig flexibel; met twee modules kun je schuiven, zeker als er – op gebied van werk en privé en de ontwikkeling van je eigen mindfulness – ook nog andere prioriteiten zijn. De Basisopleiding (van 8 lesdagen) blijkt voor veel mensen een ideaal basistraject. we oefenen er de basisonderdelen van het trainerschap zodat het een waardevolle vorming is voor iedereen die zich meer in mindfulness wenst te verdiepen en/of de eigen beroepspraktijk meer vanuit een mindful grondhouding wil uitvoeren.
    Vandaar dat we in 2012 de opleiding– met behoud van dezelfde inhoud – modulair hebben gemaakt.

  • Hoe verhouden de Basis- en Vervolgopleiding zich tot elkaar?

    Basis- en Vervolgopleiding sluiten naadloos bij elkaar aan. Ze vormen samen een complete trainersopleiding. De optie van een aparte basis- en vervolgmodule is vooral gecreëerd voor mensen voor wie een jaaropleiding in een keer praktisch niet haalbaar is of de opleiding eerst ervaringsgewijs willen onderzoeken, voordat zij zich verder committeren.

  • Is het cursusbedrag all in of komen er nog kosten bij?

    De kosten van de Basisopleiding zijn all in, behalve de verplichte studieboeken. De rest, waaronder werkmappen en cd’s, krijg je vanuit de opleiding. Dit geldt ook voor de kosten van de Vervolgopleiding. Alleen de drie individuele supervisiesessies die bij de Vervolgopleiding horen dien je zelf te boeken bij een supervisor en worden dus ook apart betaald. Supervisoren hanteren meestal 120 euro per sessie van een uur. De opleiding is vrijgesteld van BTW.

  • Kan ik het cursusbedrag in termijnen betalen?

    Voor de Vervolgopleiding is - na verzoek - betaling in termijnen mogelijk, de Basisopleiding dient in een keer betaald te worden. Zie hiervoor de Algemene Voorwaarden.

  • Hoe meld ik me aan?

    Door het aanmeldingsformulier in te vullen. Dit formulier verschijnt door op de button 'Aanmelden' te klikken op de opleidingspagina's.

  • Wat zijn de stappen na aanmelding?

    Je ontvangt per mail bevestiging van je aanmelding. Per brief volgen dan de verdere praktische informatie, Algemene Voorwaarden en factuur. Na akkoord met de voorwaarden en betaling is je aanmelding definitief.

  • Wat zijn de voorwaarden voor certificering?

    Voor het behalen van het certificaat geldt een aantal voorwaarden die onder andere betrekking hebben op aanwezigheid, deelname aan de opleidingsonderdelen en het uitvoeren van de thuisopdrachten. Deze voorwaarden staan beschreven in de Algemene Voorwaarden bij de opleiding.

  • Wat heb je nodig voor het trainerschap?

    Mindfulness ontwikkelt bewuster, opmerkzamer leven. Het heeft daarmee een zelfregulerend vermogen. De groei van mindfulness gaat echter met vallen en opstaan: geconditioneerde patronen zijn hardnekkig.
    De functie van een trainer is om mensen op dit pad te begeleiden. Dat kan alleen als hij zelf op dit terrein geoefend is, de kern van mindfulness uit eigen ervaring kent, vaardigheid heeft in het begeleiden van leerprocessen en opmerkzaam is op zijn eigen valkuilen en blinde vlekken.
    Naast je passie en interesse is dus een eigen ontwikkeling in mindfulnessmeditatie en opmerkzaamheid het belangrijkste wat je nodig hebt voor je trainerschap. Dit is dan ook de orientatie van waaruit docenten je begeleiden tijdens opleiding, supervisie en eventuele assessmentgesprekken.

  • Hoeveel opleidingservaring moet een trainer hebben om mindfulnesstraining te kunnen geven?

    Over die vraag is het afgelopen decennium redelijk consensus ontstaan. Het Center For Mindfulness (CFM) van Jon Kabat-Zinn] in Massachusetts geeft een richtlijn over de hoeveelheid mindfulnessbeoefening en -opleiding en trainerservaring die benodigd is; ook het Engelse Network for Mindfulness-based Teachers biedt richtlijnen voor 'good practice'. Daarnaast wordt er opleiding gevraagd in specifieke mindfulness trainersvaardigheden van honderdvijftig a tweehonderd contacturen. Het Centrum voor Mindfulness sluit met inhoud en studielast van haar opleidingen aan bij deze normen.

  • Welke literatuur behoort bij de opleiding?

    Je ontvangt een werkmap met onder andere actuele artikelen over thema’s voor mindfulnesstrainers. De boeken die je zelf moet aanschaffen staan bij de respectievelijke opleidingen vermeld. Daarnaast beveelt de opleiding een aantal boeken van harte aan. Zie hiervoor het overzicht van aanbevolen literatuur.

  • Wat is de thuiswerkbelasting tijdens de opleiding?

    Houd rekening met een thuiswerkbelasting van gemiddeld vier uur per week. Dit omvat het voorbereiden van het begeleiden van oefeningen, het bestuderen van literatuur, het reflecteren op opleidingservaringen en het voorbereiden van een referaat (een maal per opleiding).
    Onderdeel van de Vervolgopleiding is daarnaast het geven van een proeftraining, begeleid door intervisie, supervisie en reflectieverslag. Deze vragen een eigen tijdsinvestering.
    Je eigen meditatiebeoefening wordt als vanzelfsprekend gezien en wordt daarom niet als thuiswerkbelasting meegerekend. Tenslotte kun je verwachten dat de opleiding ook persoonlijke thema's weer in ontwikkeling brengt; ook deze zullen je aandacht vragen.

  • Waarom moet ik voor de opleiding eerst een mindfulnesstraining als deelnemer volgen?

    Ook al bevat mindfulnesstraining elementen van meditatie, yoga- en gedragstraining, toch is het iets anders dan deze elementen, of de optelsom hiervan.
    Mindfulness leer je door te ervaren. Net zo goed als je eindeloos kunt praten over de smaak van een aardbei maar het meteen weet als je ervan proeft, zo weet je ook pas wat mindfulnesstraining is als je hem ervaart.
    Om al deze redenen is het goed om eerst zelf te ervaren wat mindfulnesstraining behelst voordat je het als trainer gaat uitdragen. Zo weet je ook beter waarvoor je kiest. Een opleiding is toch een fors traject.
    Eventuele ervaring met yoga- of meditatie dient als een waardevolle basis, maar compenseert dus niet de ervaring van deelname aan een achtweekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT.

  • Waarom is het volgen van een mindfulnesstraining als deelnemer niet opgenomen in de opleiding?

    Mindfulnesstraining nodigt uit tot een ontwikkelingsproces waarbij je heel persoonlijke thema’s doorwerkt. Daarom is het goed, je de training voor zelf doet, om de ruimte te hebben om je eigen ontwikkeling door te maken, zonder ermee bezig te hoeven zijn hoe je dit als professional moet uitdragen.
    Dit werkt ook omgekeerd: zonder ervaring met mindfulness kan je persoonlijk proces tijdens de opleiding veel aandacht vragen, waardoor er minder ruimte is voor je professionele vorming. Als je de opleiding als een vakmatige training ziet, dan kun je je eigen mindfulnesstraining zien als een vooropleiding.

  • De mindfulnesstraining MBSR/MBCT die je vooraf als deelnemer moet volgen, aan welke criteria moet die voldoen ?

    Onder een mindfulnesstraining MBSR/MBCT wordt verstaan: een groepstraining in de traditie van Kabat-Zinn (MBSR) en/of Segal cs (MBCT). Enkele karakteristieken: 8 wekelijkse groepssessies van minimaal 2,5 uur, dagelijkse huiswerkbelasting van minimaal een half uur, oefeningen als lichaamsverkenning, yoga en zitmeditatie, groepsbespreking van oefenervaringen (enquiry). De training is gegeven door een mindfulnesstrainer die hiertoe zelf een (volledige) trainersopleiding heeft gevolgd (zie voor omschrijving van 'volledig trainerschap': beroepsvereniging VMBN, categorie 1).

  • Na de Basisopleiding: doorstromen of wachten?

    De modulaire opbouw van de opleiding heeft veel voordelen. De Basisopleiding is direct toegankelijk, ook als je nog niet helemaal weet in welke vorm je het trainerschap gaat uitoefenen, of dat nog niet kunt plannen. Je kunt alvast beginnen, het vak leren kennen en de vruchten daarvan toepassen in werk en leven.
    De opbouw van de modules is zo opgezet dat Basis- en Vervolgopleiding op elkaar aansluiten. Het is echter vaak goed om enige tijd in te bouwen tussen beide modules, om het geleerde te laten inzinken en op onderdelen alvast ervaring in informele oefensettings op te doen. We adviseren een periode van drie maanden tot vijftien maanden tussen beide modules. Dit is, zou je kunnen zeggen, de koninklijke weg.

  • Ik heb de Basisopleiding niet bij het Centrum voor Mindfulness gedaan. Kan ik nu toch instromen in de Vervolgopleiding?

    Ja, dat is mogelijk, indien je een aan de Basisopleiding gelijkwaardige opleidingservaring hebt. Je komt in aanmerking voor zogenoemde zij-instroom in de Vervolgopleiding als je:

    > een aantoonbare opleidingservaring hebt gelijkwaardig aan die van de Basisopleiding, dat wil zeggen acht volledige opleidingsdagen specifiek over het mindfulness trainerschap (MBSR/MBCT), die met elkaar een goede verdeling van de volgende onderdelen bevatten: theorie en praktijk van enquiry, educatie en oefeningen (formeel en informeel); begrip van samenhang, opbouw en werkzame ingrediënten van het achtweekse programma;
    > de literatuur zoals vermeld bij de Basisopleiding van het Centrum voor Mindfulness hebt eigen gemaakt;
    > voldoet aan de overige voorwaarden zoals vermeld bij ‘Voorwaarden voor deelname’ van de Vervolgopleiding.


    Als je direct in de Vervolgopleiding wilt instromen dien je deze ervaring op het aanmeldingsformulier aan te tonen. De uiteindelijke beslissing voor toelating ligt bij de opleiding.
  • Wat wordt gevraagd voor het schriftelijk eindtentamen?

    Een schriftelijk tentamen vormt onderdeel van de afsluiting van de Basisopleiding. Dit tentamen bevat enkele open vragen over basiskennis van mindfulness en mindfulnesstraining. De vragen zijn zonder veel extra studie-inspanning te beantwoorden indien je de literatuur en lesdagen op aandachtige wijze hebt gevolgd. Het tentamen, dat ongeveer veertig minuten in beslag neemt, wordt afgenomen op de laatste lesdag.

  • Wanneer geef ik mijn stagetraining?

    Onderdeel van de vervolgtraining is het geven van een stage- of proeftraining, bij voorkeur tijdens de tweede helft van de vervolgtraining. Je kunt dan een intervisiegroepje vormen met medestudenten en je trainingservaring terugkoppelen aan de opleiding. Als je dit om een of andere reden nog geen goede periode vindt, dan kun je de stagetraining ook later geven, tot een jaar na de laatste opleidingsdag.

  • Wat is de bedoeling van de stagetraining?

    Je stage- of proeftraining is bedoeld om het geleerde uit de opleiding in te oefenen, niet om hierop al te gaan variëren. Kies daarom een groep die je niet voor bijzondere uitdagingen stelt en waar het gemiddelde MBSR/MBCT/MBSR-IT programma past. Je bent zelf verantwoordelijk voor werving, voorgesprek, praktische en inhoudelijke organisatie van deze training. Aantal deelnemers is bij voorkeur 6 tot 10, maar 3 tot 5 deelnemers is ook al een groep.
    Ten behoeve van deze doelstelling is het van belang dat je de stagetraining in een nonspecifieke setting geeft, dus niet binnen een bedrijf, of aan een groep met specifieke kwetsbaarheden of uitdagingen. Dan zou je al moeten gaan variëren en krijg je te maken met complicerende omstandigheden, terwijl het doel van de stage is om met een generieke MBSR/MBCT in een passende setting te oefenen.

  • Hoe kom ik aan het schriftelijk materiaal voor mijn proeftraining?

    Als trainer geef je een training in je eigen stijl, en daarbij hoort ook je eigen werkmap. Het samenstellen van je eigen werkmap is een onderdeel van de voorbereiding van de training die je gaat geven. Alleen zo kun je mindfulness verpersoonlijken, een groot goed in de traditie. Daarbij maakt het samenstellen van een eigen map het ook mogelijk om in te zoomen op de behoeftes van jouw groep.
    Dit betekent echter niet dat iedere trainer van a tot z zijn eigen teksten moet schrijven.
    Er zijn veel goede teksten in omloop en wat goed is mag behouden blijven. Kijk bijvoorbeeld eens bij de titels op de pagina Literatuur voor trainers. Daarnaast biedt het Centrum voor Mindfulness en teksten die voor trainersdoeleinden vrij zijn over te nemen. Deze kun je vinden en vrij downloaden via de pagina Trainersmateriaal (eerst even een account aanmaken).

  • Hoe kom ik aan het audio-materiaal voor mijn proeftraining?

    Bij een mindfulnesstraining behoren tracks van begeleide oefeningen. Je hoeft deze niet meteen bij je eerste training al zelf ontwikkeld te hebben. Voel je vrij, als je een training gaat geven, om voorlopig met de tracks (cd’s of mp3’s) van iemand anders te werken, bij voorkeur iemand die past bij jouw stijl. Meestal is dat een trainer waar jij zelf ook graag naar luistert. Bij de meeste trainers kun je tracks en/of cd's aanschaffen voor dit doel.
    Audio-opnamen zijn overigens, net als films en boeken, auteursrechtelijk beschermd.

  • Wat zijn reflectieverslagen en waartoe dienen ze?

    Het belangrijkste wat je leert als trainer, als onderdeel van je embodiment, is opmerkzaamheid: naar jezelf kijken. Dit kun je oefenen door over je eigen ervaring bij het doen van oefeningen te schrijven. Daarom hoort bij de Basisopleiding het maken van een kort (half A4) reflectieverslag over een lesdag en bij de verolgopleiding één langere (tien tot twaalf pagina's A4) over het geven van je proeftraining.

  • Waarom is het volgen van een retraite een onderdeel van de trainersopleiding?

    Tijdens een retraite zorgen setting, tijd en beoefening ervoor dat de ruis, de snelheid en de gehechtheden van de geest tot rust kunnen komen. We leren helder waarnemen op een manier die eerder niet mogelijk leek. We leren ook dat de geest andere standen kent dan de alledaagse. Voor een mindfulnesstrainer is deze ervaring een belangrijke bron om uit te putten. Daarom is het volgen van een retraite een van de voorwaarden voor deelname aan de Vervolgopleiding. (In overleg kun je aan deze voorwaarde ook voldoen tijdens de looptijd van de eerste helft van de Vervolgopleiding.)

  • Aan welke voorwaarden moet de zelf te volgen retraite voldoen?

    Je moet bij de instroom voor deze vervolgopleiding hebben gevolgd een meditatieretraite van minimaal vijf dagen (etmalen). De retratie is bij voorkeur in de vipassanatraditie (of anders mindfulness, zen, Shambala, Dzogchen. De voorkeur heeft een retraite van tien dagen (aaneengesloten) te hebben gedaan, dan wel twee retraites van vijf dagen, maar dit is niet verplicht. Als het niet anders kan mag de retraite mag eventueel overlappen met de beginfase van de opleiding, mits dit niet ten koste gaat van opleidingsdagen.
    Wij volgen hierbij de accreditatieregels van de VMBN voor mindfulnesstrainer categorie 1 zoals gegeven op www.vmbn.nl/criteria-categorie-1/: "Het volgen van begeleide stilteretraites in de mindfulnesstraditie (MBSR, Vipassana, Zen, Shambala, Dzogchen of soortgelijk). Minimaal één retraite van 7 dagen (=etmalen) gevolgd hebben, of één van 5 dagen (=etmalen) en één retraite van 2 dagen (=etmalen), of één van 4 dagen (=etmalen) en één retraite van 3 dagen (=etmalen). NB: Voor wie zich na 01-01-2018 bij de VMBN aanmeldt wordt het retraite criterium: minimaal één retraite van 10 dagen (= etmalen) of twee retraites van ieder 5 dagen (=etmalen) gevolgd hebben.”

  • Waar kan ik een geschikte retraite vinden?

    Wij adviseren je voor mogelijkheden te oriënteren bij de agenda van het platform voor samenwerkende Vipassanaleraren in Nederland, Simsara. Niet alle retraites worden op dit platform gepubliceerd. Kijk ook eens op de agenda's van Sanghametta, Frits Koster, Joost van den Heuvel Rijnders, Guus Went of Marij Geurts.
    Als je afvraagt of je retraite-ervaring of –keuze voldoet als voorwaarde voor de Vervolgopleiding, kun je het best even contact opnemen met een van de docenten.
    Vipassanaleraar en mindfulnesstrainer Frits Koster heeft een tekst gepubliceerd die waardevol is als inhoudelijke voorbereiding op je retraite: Op retraite.

  • Welke onderdelen zijn verplicht?

    Voor het behalen van het diploma geldt een aantal regels. Zo is er een aanwezigheidsplicht van 85% en geldt een aantal regels rond het meedoen en uitvoeren van opleidingsonderdelen. Meer hierover vind je in de PDF over de Algemene Voorwaarden.

  • Wanneer ontvang je de aantekening MBCT op het certificaat?

    MBSR is de generieke vorm van mindfulnesstraining. Voor het trainerschap MBSR zijn geen andere beroepskwalificaties nodig dan instroomvoorwaarden en met goed gevolg afleggen van de opleiding. MBCT (Mindfulness-based Cognitive Therapy) is een variant op MBSR en bevat specifieke onderdelen afkomstig uit de cognitieve gedragstherapie. Deze MBCT-onderdelen worden integraal in onze opleiding behandeld. Om ze echter binnen het kader van MBCT te kunnen uitvoeren, dien je bevoegd en bekwaam zijn in cognitieve gedragstherapie, zo luidt de internationale consensus.
    Dit is er mede op gebaseerd op het feit dat ‘pure’ MBCT specifiek gericht is op mensen met recidiverende depressieproblematiek. Derhalve krijg je bij certificering alleen de aantekening MBCT wanneer je (aantoonbaar) bevoegd en bekwaam bent in cognitieve gedragstherapie.

  • Wat is het beroepsperspectief van de mindfulnesstrainer?

    Mindfulnesstraining is evidence based en heeft een stevige basis verworven in tal van beroepsvelden. Van artsenopleidingen tot coachingstrajecten, van leiderschapsontwikkeling tot herstel van burnout of depressiepatronen, van ziekenhuizen tot vormingsinstellingen zijn de professionals geïnteresseerd in mindfulness. Mindfulness is here to stay. Tegelijkertijd is het vak van trainer geen beschermd beroep en wordt mindfulness veel op open inschrijving aangeboden, waarbij er dus iets ontstaat als marktwerking, met zijn concurrentie, segmentering en niches.
    Veel mindfulnesstrainers ervaren dat, wanneer ze mindfulness professioneel inbrengen in een eigen veld van expertise, met passie en gevoel voor kwaliteit, zij op belangstelling van een eigen markt kunnen rekenen.

  • Door welke beroepsverenigingen is de Basisopleiding geaccrediteerd?

    De Basisopleiding tot Mindfulnesstraining is via beroepsverenigingen voor de volgende beroepen geaccrediteerd. Psychiaters (Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie NVvP): 40 punten. Psychologen, gedragstherapeuten, pedagogen, systeemtherapeuten (NIP-Eerstelijnspsychologie): 52 punten. Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP en Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP (NIP A&O|A&G): 52 punten. Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (Verpleegkundig Specialisten Register): 48 punten. Verpleegkundigen, verzorgenden, zorgprofessionals (Kwaliteitsregister V&V / Register Zorgprofessionals): 48 punten. Beroepscoaches (Nobco): 8 punten. Cliëntondersteuners (Registerplein): 103 punten. Maatschappelijk werkers, sociaal agogen en ggz-agogen (Registerplein): 13,25 punten.

    Als je gebruik wilt maken van accreditatieregelingen dien je dit vooraf bij ons aan te geven, met betreffende beroepsvereniging en je registratienummer daar. Voor Vervolgopleiding is nog geen accreditatie aangevraagd.