Docent

Wibo Koole
Arnold Bakker,
e.a.
Alle docenten

Eerste datum

16 april 2018

Prijs

Deze opleiding kost € 2750 inclusief trainingsmateriaal, supervisie en lunch tijdens de opleidingsdagen. De opleiding is vrijgesteld van btw.


Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15
1016 DB Amsterdam

Voorwaarden

Afgeronde trainersopleiding mindfulness en aantoonbare ervaring met het werken met mensen in een organisatiecontext.

Certificaat

Na afronding van de opleiding ontvang je het certificaat Trainer Mindfulness in Organisaties. Overleg over erkenning van dit certificaat door de beroepsverenigingen VMBN, VVM en anderen is gestart.

Meer informatie

We helpen je graag verder met je vragen via ons contactformulier.

Na aanmelding

Je ontvang direct een bevestigingsmail. Daarna neemt de hoofddocent contact op met je voor een intakegesprek.

Alle data op een rij Aanmelden

Editie 2 – 2018

Data:
Module 1: 16, 17 en 18 april 2018.
Module 2: in overleg.
Module 3: 5, 6 en 7 november 2018.
Tijden: 10:00 – 17:30 uur

Editie 3 Engelstalig – voorjaar 2018

Data: binnenkort bekend

Inhoud

Steeds meer organisaties vragen om mindfulnesstrainingen. Als onderdeel van vitaliteitsprogramma’s en duurzame inzetbaarheid bijvoorbeeld. Maar ook om tot meer werkplezier, betere prestaties en goed teamwerk te komen.

Mindfulness aanbieden in organisaties is een vak apart. Steeds meer trainers willen dat goed beheersen. Met deze opleiding leer je het specialisme om mindfulness naar organisaties te brengen.

Je krijgt kennis aangereikt over wat het voor mensen inhoudt om in een organisatie te werken en wat dat betekent voor mindfulnesstrainingen. Over hoe medewerkers met stress, bevlogenheid en presteren omgaan. Over de nieuwste inzichten uit organisatiekunde, psychologie, neurowetenschap en mindfulness.

Je leert de beste van de mindfulnessinterventies voor organisaties zelfstandig toe te passen. En we gaan uitgebreid in op het contracteren van een organisatie: hoe kom ik binnen, hoe geef ik de training en hoe zorg ik voor tevredenheid bij medewerkers én de organisatie.

Programma

3 bollenHet programma stoelt op de gedachte dat je als mindfulnesstrainer in organisaties werkt op het snijvlak van drie gebieden: de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, zijn of haar professie en de eisen die daaraan worden gesteld en de organisatie: teams, cultuur en veranderingen. Op elk gebied en snijvlak ervaren medewerkers of managers in een organisatie uitdagingen: mentale druk, elkaar begrijpen, aan eisen voldoen, samenwerken, je onmachtig voelen te voldoen aan wat er verwacht wordt, lastige collega’s, besluitvorming over hoofden heen, een harde organisatiecultuur, etc. Maar – gelukkig - ook: graag een bijdrage willen leveren, ergens voor gaan, met plezier werken en het gevoel onderdeel te zijn van een groter geheel.

De opleiding Trainer Mindfulness in organisaties geeft je meer inzicht op die verschillende gebieden en hun snijvlakken. En leert je natuurlijk ook hoe je dat inzicht en de manieren om met uitdagingen om te gaan kunt ontwikkelen bij medewerkers, managers en hun organisaties.

Modules

De opleiding is opgebouwd uit drie delen: in de eerste module ligt de nadruk op je eigen inzicht in hoe organisaties werken en hoe je daarin kunt interveniëren met mindfulnesstraining. Dan volgt de tweede module, een praktijkgedeelte waarin je onder supervisie een training in een organisatie opzet en geeft en evalueert. Je ervaringen uit dat praktijkgedeelte gebruiken we in de derde module. Daarin staat centraal hoe jij als trainer medewerkers in organisatie kunt helpen hun inzicht te vergroten en toe te passen in hun dagelijkse werk en leiderschap. En hoe mindfulness organisaties kan helpen met plezier en voldoening te presteren.

De eerste en derde module bestaan uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, oefeningen in het toepassen van mindfulnessinterventies en contractering van een organisatie, en van het uitwisselen van vragen en ervaringen met andere deelnemers. Voorafgaand aan de opleiding wordt je gevraagd een twee casussen te beschrijven en enige literatuur door te nemen.

De opbouw ziet er als volgt uit:

Module 1 – Zelf herkennen van organisatiedynamiek

  • Kennismaking en uitwisselen van leerdoelen.
  • Mindfulness in Organisaties (MiO) als vak apart

    • Waarom en wanneer mindfulness in organisaties wel/niet helpt.
    • Verschil met individu-gerichte trainingen.
    • Trainersvaardigheden (embodiment in organisatiecontext: veiligheid, macht, ongemak; hier-en-nu-interventies; toegepaste oefeningen MiO.
  • Inzicht in organisaties

    • Dynamiek tussen persoon, professie en organisatie: gastdocent Marie-Claire Dassen.
    • Stress en bevlogenheid in organisaties: het Job Demands-Resources (gastdocent professor Arnold Bakker).
    • Modern HR-beleid: performance en purpose.
  • Voorbereiding praktijkperiode:

    • Werving, aanbod, uitvoering, evaluatie en ethiek van trainingen in organisaties.
  • Mindfulness in de organisatiecontext: wat zegt de wetenschap?
Module 2 – Praktijkperiode onder supervisie

  • Training in een organisatie opzetten en geven en evalueren: verslag maken.
  • Supervisie over de training in groepsverband.
Module 3 – Anderen helpen inzicht te krijgen en stevigheid te ontwikkelen

  • Terugblik op de praktijkperiode

    • De feedback en evaluatie van je praktijkperiode verwerken en in je opleidingssetting tot leerervaringen omwerken.
    • Uiswisseling vorderingen op de leerdoelen.
  • MiO als vak apart, deel 2

    • Ethiek, contractering met organisatie én medewerkers
    • De MiO-training als basis van programma’s; vergelijking met enkele andere toegepaste modellen zoals Search Inside Yourself en Potential Project en Workplace MT.
    • Communicatie en samenwerken in organisaties: mindfulness based modellen.
  • Inzicht in organisaties

    • Neurowetenschap en mindfulness (gastdocent: Tim Gard).
    • Mindful leiderschap, emotionele intelligentie en mindful zelf-compassie.
    • Positieve psychologie in organisaties.
  • Afronding van de opleiding

    • Terugblik op leerdoelen.
    • Vooruitblik op eigen ontwikkeling als trainer.
Certificaat en leernetwerk

Bij voltooiing van de opleiding ontvang je het certificaat Trainer Mindfulness in Organisaties. Daarnaast wordt je lid van het Leernetwerk Trainers MiO, waar de alumni van de opleiding kennis en ervaring kunnen delen en dat jaarlijks bijscholingsdagen gaat organiseren.

Docententeam

Hoofddocent van de opleiding is Wibo Koole, mindfulnesstrainer en auteur van twee boeken over mindfulness in organisaties: Mindful Leiderschap voor effectieve teams en organisaties en Mindful Werken. In 8 stappen je werkdruk de baas. Hij wordt als co-docent bijgestaan door Kiki Vreeling, trainer mindfulness en persoonlijk leiderschap en onderzoek op dat gebied.

Daarnaast werkt een keur van specialisten mee aan deze opleiding, op diverse terreinen: Arnold Bakker (hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie), Marie-Claire Dassen (teams en groepsdynamiek in organisaties), Tim Gard (neurowetenschap en mindfulness) en Rinka van Zundert (positieve psychologie). Kijk op hun profielen hieronder.

Voor wie

De opleiding is bedoeld voor trainers met een afgeronde trainersopleiding mindfulnesstrainer die trainingen in organisaties (bedrijven, overheden, maatschappelijk of not-for-profit) geven of willen geven en op zoek zijn naar de kennis en competenties die daarvoor nodig zijn. Toelatingseisen:


  • HBO+ niveau of gelijkwaardig.
  • Afgeronde trainersopleiding mindfulness of gelijkwaardig en zelf tenminste twee mindfulnesstrainingen MBSR hebben gegeven.
  • Aantoonbare ervaring met het werken met mensen in een organisatiecontext.
  • Een intakegesprek met de hoofddocent.
Resultaten

Na afronding van deze opleiding:


  • Heb je inzicht in en begrip van de positie van de specifieke omstandigheden van medewerkers/managers in een organisatie en wat dit betekent voor het geven van mindfulnesstrainingen in die context.
  • Heb je kennis van en inzicht in de benaderingen die relevant zijn voor het toepassen van mindfulness in organisaties (mindfulness, organisatiekunde, HR, positieve psychologie).
  • Kun je op verantwoorde en gekwalificeerde wijze bij iedere organisatie passende mindfulnessinterventies (trainingen, workshops) aanbieden en geven.
  • Heb je een goed beeld van en ervaring met de dynamiek en embodiment van het trainerschap in organisaties.
  • Ben je in staat om het hele proces van acquisitie, contracteren en uitvoering tot evaluatie goed te begeleiden.
Trainingsmateriaal

Bij de training hoort een werkmap met programma, achtergrondliteratuur, toegepaste MiO-oefeningen. Daarnaast ontvang je twee trainershandleidingen voor het geven van de programma’s Mindful Werken en Mindful Leidinggeven. De boeken Mindful Leiderschap en Mindful Werken worden bekend verondersteld.

    

Ontmoet de docenten

  • wibo koole
    Wibo Koole

    Directeur, politicoloog, organisatieadviseur en mindfulnesstrainer

    Wibo Koole

    Wibo Koole is directeur van het Centrum voor Mindfulness. Zijn grote interesse is het versterken en integreren van mindfulness in organisaties en leiderschap. En in zijn eigen werk heeft hij ervaren hoeveel waarde mindfulness voor leiderschap kan hebben. Hij bouwt daarbij voort op zijn brede ervaring als manager en directeur, waarbij hij teams heeft geleid die vanuit visie ambitieuze doelen realiseerden en daarbij tegelijk een vruchtbare persoonlijke groei doormaakten.

    Wibo is grondlegger van CvM's veelgeprezen leiderschapsprogramma Veerkracht in management, mindful leiderschap in tien weken. Hij is auteur van de bestseller Mindful Leiderschap voor effectieve teams en organisaties, het eerste boek dat een kader aanbiedt voor mindful leiderschap en teamwerk. Daarnaast schreef hij Mindful Werken. In 8 stappen je werkdruk de baas, het populaire werkboek voor mindfulnesstraining in organisaties.
    Naast het geven van op mindfulness gebaseerde leiderschapsprogramma's is Wibo actief als management consultant en leiderschapsexpert voor innovatie in complexe systemen.

    Zijn werk richt zich op strategie en innovatie, verandermanagement en leiderschapsontwikkeling in een brede range van organisaties, zowel corporate als sociaal. Zijn uiteenlopende klantenkring bestaat onder andere uit: de gemeente Amsterdam en andere lokale overheden, het ministerie van landbouw in Ethiopië, internationale ngo's als Oxfam en Synergos, maar ook uit multinationals als KLM en ING.

    Hij studeerde cum laude af als politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam en volgde het Advanced Management Program aan de Wharton Business School (University of Pennsylvania, Philadelphia). Hij is een gecertificeerd mindfulnesstrainer, transformationeel coach en lid van de Global Practitioner Group van het Presencing Institute (MIT, Boston). Eerder werkte hij als universitair docent en vervulde hij voorzitterschappen van besturen en raden van toezicht. Wibo oefent zich in diverse contemplatieve tradities en is in het bijzonder geïnteresseerd in de nieuwe wetenschappelijk inzichten rondom mindfulness en zijn toepassingen.

  • Kiki Vreeling
    Kiki Vreeling

    Organisatieadviseur en mindfulnesstrainer

    Kiki Vreeling

    Kiki Vreeling is een ervaren trainer op het gebied van persoonlijk leiderschap en mindfulness met een Master in Bedrijfskunde en een Postacademische Opleiding in Mindfulness. Ze heeft meerjarige ervaring in consulting en training.

    Verrast door het feit dat focus, mindfulness en het cognitieve model geen fundamenteel onderdeel zijn van leiderschaps- of business education, ontwierp Kiki haar eigen programma voor Persoonlijk Mindful Leiderschap waarin ze haar kennis van bedrijfskunde en mindfulness combineerde.

    Ze wordt gevraagd om haar programma te geven in leiderschapsprogramma’s van organisaties en business schools. Haar klanten zijn onder meer de Erasmus Universiteit, Rotterdam School of Management Executive Education, OVG Real Estate, Denso Automotive en Essent.

    Ze combineert die twee interesses niet alleen in het werk maar ook in onderzoek. Als PhD-student doet ze onderzoek naar de effecten van mindfulness op leiderschap bij de Radboud Universiteit in Nijmegen, samen met de EUR.

    De programma’s die Kiki geeft brengen leiderschap naar boven dat buiten de gebaande paden treedt. Haar thema’s worden gesteund door wetenschappelijk bewijs en Kiki is een krachtig voorstander van mindfulness beoefening in bedrijfsomgevingen.

  • arnold bakker
    Arnold Bakker

    Hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie

    Arnold Bakker

    Prof. Arnold Bakker is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie en directeur van het Center of Excellence for Positive Organizational Psychology aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is daarnaast Distinguished Visiting Professor aan de Universiteit van Johannesburg in Zuid Afrika, en Adjunct Professor aan de Lingnan Universiteit in Hong Kong. Bakker is geïnteresseerd in de vraag waar mensen het plezier in hun werk vandaan halen. Hij doet vooral onderzoek naar werkbeleving (bevlogenheid, burnout, motivatie, geluk), en naar manieren om hier invloed op uit te oefenen via job crafting, sterke kanten gebruik, leiderschap, en herstelactiviteiten tijdens de vrije tijd.

    Hij behoort tot de selecte groep van veelgeciteerde wetenschappers die is opgenomen in de lijst van Thomson Reuters (2014, 2015 en 2016): “The World’s Most Influential Scientific Minds”. Meer informatie: www.arnoldbakker.com of www.profarnoldbakker.com.

  • Marie Claire Dassen
    Marie Claire Dassen

    Organisatieadviseur en PhD-candidate

    Marie Claire Dassen

    Ik ben organisatieadviseur en executive coach voor individuen en teams. Tevens programma-ontwerper en docent bij incompany trajecten voor leiderschapsontwikkeling.

    Samen met opdrachtgevers ga ik op zoek naar duurzame oplossingen, en ik combineer een praktische kijk op hun vraagstukken met kennis over psychodynamiek, leiderschap en organisatieontwikkeling.

    Ik heb 25 jaar ervaring als organisatieadviseur, coach, trainer en manager, zowel in Nederland als internationaal. Opgeleid bij INSEAD en het IOD. Naast mijn consultancywerk ben ik als part time PhD-kandidaat verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam waar ik promotieonderzoek doe naar groepsdynamiek in executive teams. Ook publiceert ik regelmatig artikelen over teams en organisatieontwikkeling.

  • Miranda van Schadewijk
    Miranda van Schadewijk

    Programma-assistent en trainer

    Miranda van Schadewijk

    De beoefening van mindfulness samen met anderen heeft al langere tijd een plek op de voorgrond in mijn leven. Sinds 2007 ga ik regelmatig naar mindfulness verdiepingsweken en retraites en in 2012 ben ik afgestudeerd met een Master Culturele Antropologie waarvoor ik onderzoek heb gedaan naar het leven in mindfulness van de echte experts: Boeddhistische monniken in Plum Village die 24/7 hun expertise in mindfulness verfijnen.

    Na mijn studie ben ik mij verder blijven ontwikkelen op dit gebied door het organiseren van internationale trainingsweken voor studenten en young professionals met thema’s als Gross National Happiness in Bhutan, Economics of Happiness in Duitsland, Emotionele Intelligentie en Motivatie in Vietnam en Permacultuur en Bewust Levensonderhoud in Frankrijk. In 2015 ben ik opgeleid tot mindfulness trainer bij het Search Inside Yourself Leadership Institute in San Francisco, om mindfulness op het werk en in leiderschap toe te passen.

    Mindfulness heeft voor mij aanzienlijk bijgedragen aan het vergroten van mijn zelfvertrouwen en het vinden van stabiliteit in hectische tijden. Het is voor mij van even groot belang om mindfulness te integreren in mijn contact met de ander met als resultaat betere communicatie en samenwerking en het versterken van mijn relaties met vrienden, familie en collega’s.
    Mindfulness is voor mij geen individuele aangelegenheid en daarom vind ik het zo leuk om bij het Centrum voor Mindfulness als programma assistent onderdeel te zijn van een team en van een beweging van bewustwording op het werk en in de maatschappij.

  • Tim Gard
    Tim Gard

    Onderzoeker

    Tim Gard

    Tim Gard, Ph.D, is onderzoeker aan het Institute for Complementary and Integrative Medicine en de Translational Neuromodeling Unit van het University Hospital Zürich (University of Zürich) en de ETH Zürich, beiden in Zwitserland. Zijn onderzoek richt zich op de neurale en psychologische mechanismen van yoga en mindfulnessmeditatie in verschillende contexten, zoals pijn, depressie, onderwijs en ouder worden. Tim deed eerder onderzoek in de leidende centra op deze gebieden, zoals het Lazar Lab van het Massachusetts General Hospital en de Harvard Medical School (USA), het Tata Institute of Fundamental Research (India) en de Ott Group van het Bender Institute of Neuroimaging (Duitsland).

    Verder is Tim opgeleid tot mindfulnesstrainer voor MBSR en MBCT aan het door Jon Kabat-Zinn opgerichte Center for Mindfulness van de University of Massachusetts Medical School (USA). Hij is co-auteur van “The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership and Personal Excellence Without Adding to Your Schedule”.

  • Rinka van Zundert
    Rinka van Zundert

    Ontwikkelaar van het Leer- & Veerkracht traject

    Rinka van Zundert

    Dr. Rinka M. P. van Zundert is de ontwikkelaar van het Leer- & Veerkracht traject en oprichter van Leer- & Veerkracht als organisatie. Leer- & Veerkracht biedt scholen een whole-school approach op het gebied van welbevinden en veerkracht, op basis van wetenschappelijke inzichten uit de Positieve Psychologie. Nadat ze cum laude promoveerde in de Pedagogische Wetenschappen heeft ze de eerste mastervariant in lijn met de Positieve Psychologie in Nederland opgericht aan de Radboud Universiteit Nijmegen (RU).

    Mede hiervoor ontving ze in 2011 de Universitaire Prijs voor Jonge Docent. Naast haar werk binnen Leer- & Veerkracht geeft zij nog les in Positieve Psychologie aan de RU en aan schoolpsychologen en GGZ professionals bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen en wordt zij gevraagd als spreker en adviseur.”